donderdag 23 oktober 2014

Het is voorbij

Een jaar of tien geleden zette ik mijn eerst stappen in blogland. Alles nieuw, eng, spannend, beginnend bij nul. Het onderwerp waar ik over zou gaan bloggen was duidelijk: ik was zwanger van mijn eerste kind. Het bloggen ging goed, ik had er voldoening in en al schrijvend leerde ik online andere vrouwen kennen. Jong, oud, zwanger of niet. Alle rangen, standen.. we 'kletsten' wat af! Tips, tricks, ideeën.. maar ook gevoelens, pijntjes, emoties..

Na de bevalling bleef het even stil, maar het blogvirus had me in die negen maanden toch flink te pakken gekregen. Ik pakte de draad weer op en kreeg via mijn blog een uitnodiging van het welbekende vrouwenblad 'Margriet' voor een interview in één van hun edities 'Streep-je-Slank'. Wat een kers op mijn taart! Ik accepteerde hun aanbod en inderdaad.. niet veel later stond ik met foto en gemaakt interview in hun blad. Leuk!

Langzaamaan veranderde de inhoud van mijn schrijven naar het hoe om te gaan met een klein inkomen. Als thuisblijfmoeder had ik alle tijd om financiën op orde te houden en daar waar kon geld te besparen. Op internet zocht ik alternatieven voor grote uitgaven en ondertussen probeerde ik ook vanuit huis een extra centje bij te verdienen. Met een webwinkel in sieraden en decoratieartikelen lukte het me wel wat geld binnen te krijgen, maar aan de andere kant waren de te maken kosten dusdanig hoog dat er aan de eind van de streep niet veel meer over bleef.

Het besparen, zelf doen, zelf maken.. het koste me een hoop tijd, maar de drang om er over te blijven bloggen bleef. Ik merkte dat ik het fijn vond als anderen blijk van waardering voor mijn tips en ideeën gaven. Ook in deze periode wisselden we online onze gedachten en vooral ervaringen met elkaar. Het klikte met sommige dames zo fijn dat er ook offline contacten gelegd werden. Nieuwe kennissen, nieuwe vriendinnen!

Anderhalf jaar geleden kwam er abrupt een einde aan mijn zo vertrouwde plekje op het web. Mijn echtgenoot besloot mij en de kinderen de rug toe te keren en met hem ook direct zijn hele familie. Na een samen-zijn van tien jaar als zwerver in de goot achter gelaten. Was het daar maar bij gebleven.. Mijn jaren lang opgebouwd online platform voor een zuinige en zelfvoorzienende levensstijl werd gebruikt om mij dusdanig zwart te maken dat er voor mij een rouwe rand om mijn ozo vertrouwde plek was komen te liggen.

Bloed blijft kruipen waar het niet gaan kan en na een jaar rust besloot ik op dit webadres een nieuwe start te maken. Ik had er weer zin in!, maar ergens was het ongedwongen noteren van mijn gedachten me met de ervaring van mijn vorige blog afgenomen. Ik moest nadenken over hoe ik dingen op wilde schrijven. Onderwerpen als hoe ik nu met een uitkering mijn hoofd boven water kan houden, welke hulpmiddelen er zijn om een extra zakcentje te pakken te krijgen; het financiële aspect van mijn bloggen wilde ik niet - nee.. kón ik niet - meer met jullie delen. Terwijl ik juist dát zo'n mooi onderwerp vind om over te schrijven! Over hoe met weinig geld en middelen toch een mooi en bevredigend leven te kunnen leiden. En ja.. ik kàn blijven schrijven over de zelfvoorzienende stappen die ik zet, ik kàn blijven schrijven over mijn handwerkavonturen en ja.. ik kàn jullie ook op de hoogte houden over hoe het leven mij op dit moment ten volste toe blijft lachen. Maar het lúkt me niet meer..

Nu bijna een half jaar geleden zag ik mijn long lost high-school sweetheart terug. Wat een afspraak for-good-times-sake had moeten worden, werd voor ons beiden een moment van 'thuis komen'.. Twintig jaar geleden elkaar uit het oog verloren, in het hart ongemerkt enorm dicht bij elkaar gebleven.. We (mijn kinderen en ik) hebben een man in ons leven verwelkomd die ons waardeert om wie we zijn. Samen met hem kijken we uit naar een nieuwe toekomst. Nog even niet lijfelijk samen, maar in ons hart niet meer los van elkaar te krijgen.

Misschien kan ik het verhaal wat ik aan jullie kwijt wil wel het best samen vatten met de woorden dat ik eigenlijk gewoon geen tijd en energie meer heb om mijn blog bij te houden. In mijn vrije uren ben ik 'druk' met handwerk, brei ik de laatste tijd wat af en niet te vergeten.. Skypen we vanuit hier zo vaak als het maar kan met het ontbrekende lid van ons nieuwe gezin..

Ik moet heel eerlijk zijn.. ik ga jullie missen! Het is zelfs zo dat - nu ik dit allemaal schrijf - de emoties me flink in de weg zitten.. Maar het moet.. Ik móet kiezen voor mezelf en mijn gezin.. Een gezin vol liefde, begrip en acceptatie naar en voor elkaar..

Good Old Household, Learning Traditional Skills.. Met heel veel liefde heb ik op beide pagina's jaren achter elkaar geschreven, mijn leven met jullie gedeeld. Beide blogs houden op te bestaan.. Bij deze neem ik nu écht afscheid van het bloggen.

Graag wens ik jullie - volgers, lezers, jarenlange blog-vriendinnen - een mooie, liefdevolle toekomst toe. Het hoofdstuk bloggen is voor mij met dit laatste bericht voorbij. Maar uiteraard niet voordat ik jullie mijn laatste wens heb toegesproken:

Blijf alsjeblieft dromen.. GEEF NIET OP!

31 opmerkingen:

  1. Begrijpelijk! Het ga jullie goed! Ga met God!
    Liefs, Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer, ik zal je missen hier! Ik ben benieuwd of je het bloggen definitief de rug toe kunt keren of dat je over een jaartje of zo niet stiekem weer terug bent ;). Succes met het verwezenlijken van je eigen dromen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg jammer,mar ik kan je goed begrijpen. Leven ook met weinig en zijn er blij mee. Zal je blog erg missen. Wens jullie alle goeds toe, maar dat God jullie mag leiden in jullie onbekende toekomst!
    God Bless.
    Love, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat het nu weer zo goed met je gaat en er nu hele andere dingen en mensen in je leven zijn gekomen: go for it! En wie weet, ergens in de toekomst komen we je hier weer tegen:) Lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wens je alle geluk van de wereld Monique, je verdient het zo...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het jammer, maar begrijp het helemaal.
    Ik wens je alle geluk van de wereld!
    Liefs.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer dat je stopt maar geef een gil als het weer kriebelt en laat de sites staan aub, kunnenvwe nog even genieten van je recepten etc!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat vind ik nu echt jammer, Ik heb je namelijk pas gevonden en lees graag bij je. Het grappige is dat ik je al via pinterest volgde en je blog pas via Teunie's blog vond vorige week ofzo.
    Ik wens je heel veel liefde en geluk!!! (Ik hoop stiekem dat je je nog bedenkt!!! :o)) lieve groet, Angela
    ps ben begonnen aan de shawl en hij lukt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sluit me aan bij vorige reageersters, het ga je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer dat je stopt, maar soms moet je keuzes maken. Alle goeds maar bovenal Gods Zegen voor jou en je gezin voor nu en voor de toekomst!
    Blijven je patronen en recepten wel staan?
    groetjes, Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik volgde je op 'Good old household' en vond je uiteindelijk weer op 'Learning traditional skills'. Ik genoot altijd van de door jou geschreven stukjes en zeker ook van de foto's erbij, al reageerde ik eigenlijk nooit. Vandaag doe ik dat wel, om je te laten weten dat ik jouw keuze volkomen begrijp. Het is belangrijk dat je voor jezelf kiest, dat heb ik zelf al verschillende keren ondervonden. Dus ik wens jou, jouw kinderen en liefde alle geluk van de wereld toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik wens jullie het allerbeste toe!!! (Maar ga je stukjes wel heeeeel erg missen, ze inspireren enorm)
    Josefien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Monique, Ondanks dat ik niet meer reageerde op je blog kwam ik toch af en toe kijken hoe het met je ging.
    We kennen elkaar via blogcontact al zo lang en je weet dat je me heel dierbaar was (en nog hoor)
    Lieve Monique ik wens jou met je gezin ALLE GELUK van de wereld en ik zal je missen in blogland, maar vergeten zal ik je nooit.
    Het gedichtje van Moeder Theresa wat ik ooit van je kreeg lees ik nog regelmatig en zal ik altijd blijven koesteren.
    Ik hoop dat het geluk je nu eindelijk zal blijven toe lachen en wens je het ALLER beste.
    Dag lieve Monique, het ga je goed.

    Lieve groetjes, jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. tuurlijk erg jammer dat je stopt! Ik ben in ieder geval natuurlijk wel benieuwd watd e toekomst jullie brengen gaat :-)
    Maar liefs en het ga je goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wel jammer hoor dat je stopt......ik ga je missen....het ga je goed ...heel veel geluk voor de toekomst..liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik wens je heel veel zegen en geluk in je verdere leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vind het jammer, vond het altijd fijne blogs. Volgde je op je vorige blog, deze blog.
    Het ga je goed !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je was een voorbeeld voor mij m bloggen, de manier van foto's die je maakte. Manier van schrijven. Dankjewel hiervoor, geniet van je gezin en de nieuwe man in je leven. Ik zal je zeker missen maar het ga je goed!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je blog is prachtig.
      Je schrijfstijl is zo mooi.
      En hoe gaat het nou verder met die lieve kindjes en de nieuwe liefde?
      Heel hartelijk dank voor al die jaren dat ik mee mocht kijken in een stukje van je leven.
      Ik wens jou en de jouwen het allerbeste!
      lieve groetjes, Franca.

      Verwijderen
  19. Zo jammer! maar begrijpen doe ik het wel....heel veel liefs en een fijne toekomst samen met iedereen die je lief hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik wens je geluk, voorspoed, wijsheid en bovenal liefde, veel liefde in deze nieuwe periode in je leven.
    Ik za je schrijven zeker gaan missen.
    Maar geluk en gezin gaan voor alles!
    Het ga je goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Alle goeds gewenst Monique! Liefs van Clarien

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hè wat jammer dat ik je nu pas ontdek maar begrijp je maal altegoed. Wens je allegoeds voor nu en je verdere toekomst <3

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat jammer meis! Las je verhalen zo graag, vind je zo dapper! Maar dat blijf ik vinden, met of zonder blog!
    Dank je wel voor het delen van je verhaal, ik wens je veel goedheid toe!
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nou ja...heb ik je net teruggevonden en nu ga je weer... Lieve Monique, volg je hart, blijf dicht bij jezelf. Je hebt al laten zien en ervaren dat je daar het gelukkigst van wordt. Zeker op de langere termijn. Blijf gelukkig en wordt nog gelukkiger! Dank voor alles wat je gedeeld hebt. Warme groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik begrijp je keuze, maar zal je blogs echt gaan missen!
    Alle, alle goeds toegewenst voor jou, je kinderen en je nieuwe relatie.
    Liefs, Marike

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat jammer! Ook al heb ik niet veel reacties geplaatst, ik heb je blog een aantal jaren met plezier gevolgd.
    Ik hoop van harte dat je nu het geluk hebt gevonden met je nieuwe lief, en wens jullie alle goeds voor de toekomst!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Het gaat je goed. Bij elke bananencake zal ik aan je denken en hopen dat je gelukkig bent. Be Blessed.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Monique, ik kom toevallig weer op je blog terecht, je laatste bericht, ik geloof nooit dat jij stopt met bloggen, komt vast weer een tijd dat er een nieuw blog ontstaat. Fijn dat je een nieuwe liefde in je leven hebt gevonden, je bent te jong om alleen te blijven. Ik wens je alle goeds toe

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Bij toeval kom ik weer op je blog (vandaar de late reactie) en wat ongelofelijk fijn dat je zo het geluk hebt gevonden. Wens je alle goeds en alle mooie dingen. Wat heerlijk om een nieuwe liefde te hebben gevonden zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Soms moet je een deur sluiten en gaat er ergens anders een raam open. Het is niet verkeerd om voor jezelf en je gezin te kiezen. Het is een nieuw begin. Ik wens je uit de grond van mijn hart ontzettend veel geluk en liefde toe. Het gaat je goed meis!

    Lieve groet van Petra

    BeantwoordenVerwijderen